Świat uwielbia skandynawski design. Co nas w nim urzeka? Prostota, pomysłowość, upraszczanie form, dzięki czemu te nie przestają sprawiać wrażenia nowoczesnych oraz funkcjonalność przedmiotów. Jeśli dodamy do tego, że w Skandynawii nie tylko mówi się, ale także realnie dba o środowisko, to trudno dziwić się, że meble w duchu skandynawskim cieszą się niesłabnącą popularnością. Ale kto za tym stoi?

Estrid Ericson i Svenskt Tenn

Kim była Estrid Ericson? Nauczycielką rysunku i artystką tworzącą przedmioty z cyny. Dzięki niewielkiemu spadkowi odziedziczonemu po ojcu, w 1924 założyła firmę Svenskt Tenn – sklep i niewielki warsztat w jednym. Początkowo tworzyła głównie przedmioty z cyny, a także ze szkła, ceramiki czy innych kruszców, które dzięki wysokiej jakości i rozsądnym cenom szybko zjednały sobie fanów. Chociaż jej marka ma niemal 100 lat, szybko zyskała nowoczesny charakter i tak się o niej myśli do dzisiaj. To dzięki temu, że Estrid już w pierwszych latach działania firmy zainteresowała się funkcjonalizmem.

Austriak, który współtworzył skandynawski design

Przełomem w działaniu Svenskt Tenn było nawiązanie współpracy z Austriakiem Josefem Frankiem, u którego zamówiono pierwsze projekty mebli. Z założycielką firmy połączyło go zamiłowanie do jakości. To co w jego projektach okazało się najciemniejsze, to jego kreatywność: Josef zasłynął dzięki niesamowitym, wielobarwnym projektom tkanin, które są do dzisiaj uwielbiane i rozpoznawalne.

Svenskt Tenn odnosił wiele sukcesów, także na arenie międzynarodowej. Szczególne znaczenie miał złoty medal zdobyty na Wystawie Sztuki Décoratifs et Industriels w Paryżu w 1925 roku, czy udział w wystawie szwedzkiego designu w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, a potem także przedstawienie wystawy w Chicago i Detroit. Firma nawiązała współpraca z wieloma znanymi i cenionymi projektantami.

Od niemal 100 lat na topie

Estrid Ericson prowadziła swoją firmę prawie pół wieku, a ostatecznie sprzedała ją Fundacji Kjell i Märta Beijer, która oferowała granty m.in. z zakresy szwedzkiego wystroju wnętrz. Jednak do 1979 pozostała dyrektorem zarządzającym.

Firma funkcjonuje do dziś i działa na rzecz zachowania „ducha Estrid Ericson i Josefa Franka w nowoczesnej formie” m.in. poprzez stworzenie konkursu Ann Wall Design Prize.

Obecnie firma produkuje ok. 80% asortymentu wg własnych projektów, z czego sam Josef Frank pozostawił po sobie 2000 szkiców mebli i około 160 projektów tekstyliów. Zresztą prace Josefa są znane i dobrze rozpoznawalne do dzisiaj, a jego meble można znaleźć m.in. w szwedzkich ambasadach, cenionych muzeach, czy na aukcjach, gdzie osiągają zawrotne ceny.